The School for the Deranged

Belén Sola Pizarro

Resumen


This paper is a first-person narrative of a project entitled “La rara troupe” (The Strange Troupe), a space for creation and co-existence between a group of people both with and without diagnosed mental illness. This space has been taking shape since 2012 in the Educational Department of the MUSAC (Contemporary Art Museum of Castile and León). The paper combines first-person narration and film-based analysis through the audiovisuals created by the group. It is a self-reflective attempt at praxis, where artistic research methodologies, the pre-eminence of the affective over the discursive, and the politicisation of discomfort are the tools we have authorised for a necessary, open and changing investigation aimed at considering contemporary cultural practices centred on approaches to reality.


Palabras clave


Mental health; art education; art museums; community art; self-representation; affective politics; audiovisual.

Texto completo:

PDF (English) HTML (English)

Referencias


Aracil, A. (2016). “Saber-hacer con el otro, La Rara Troupe o la potencia de la anomalía”. In: http://laav.es/saber-hacer-con-el-otro-la-rara-troupe-o-la-potencia-de-la-anomalia-alfredo-aracil/ (Accessed 10/06/2018).

Aracil, A. (2017). Apuntes para una psiquiatría destructiva. Catalogue. Madrid.

Ahmed. S. (2015). La política cultural de las emociones. UNAM (ed.). México, D.F.

Garcés. M. (2011) “La honestidad con lo real”. In Álvaro de los Ángeles (ed.), El arte en cuestión. Sala Parpalló, Valencia.

Preciado, P. (2017) “Salir de las vitrinas: del museo al parlamento de los cuerpos”. Video of the lecture at https://vimeo.com/239484758 (Accessed 10/06/2018).

Riggs, M. (1989) Tongues Untied. Documentary film. 55’. USA.

Sola, B. (2015). Prácticas artísticas colaborativas, nuevos formatos entre las pedagogías críticas y el arte de acción: La rara troupe. Doctoral thesis. ULE.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

 
 

Re-visiones - ISSN 2143-0040
 
HAR2013-43016-P I+D Visualidades críticas, reescritura de las narrativas a través de las imágenes